Het is in deze tijd meer en meer een kunst om je af te stemmen op het natuurlijk ritme van de seizoenen. We leven in een onrustig tijdvak, we krijgen een overvloed aan informatie en de samenleving vraagt van je om mee te gaan in economische groei en promoot drukte en gehaastheid.
Vanaf de middelbare schooI heb ik me altijd al afgevraagd waarom het nodig is om economische groei na te streven. Goed is goed genoeg, zou ik zeggen.
~ We worden in deze tijd uit ons centrum getrokken
met gevolgen voor onze gezondheid ~
Jaap Voight [1]
Jaap Voight noemt zichzelf geen daoïst, en al helemaal geen daoïstische meester. Maar het daoïsme en de daoïstische geschriften vormen al zo’n veertig jaar zijn belangrijkste inspiratiebronnen. Hij leeft met de wortelboeken van deze eeuwenoude Chinese natuurfilosofie en vertaalde haar belangrijkste geschrift, de Dao De Jing, die hij vers voor vers van een eigentijds commentaar voorzag. De afgelopen tien jaar deed hij, op basis van de I Tjing, dat andere belangrijke daoïstische geschrift, onderzoek naar hoe je als mens kunt leven in het ritme van de seizoenen. Van daaruit heeft Jaap dit boek vormgegeven.
In het interview met Jaap Voight, door Ronald Hermsen, lees je meer over hem.
Jaap Voigt: “Ik ben ervan overtuigd dat het ritme van de seizoenen in onze klimaatzone de grondtoon is van ons bestaan.”
Ongeveer vier jaar geleden kreeg ik van een vriendin het boek Leven en werken in het ritme van de seizoenen. De afgelopen jaren sloeg ik het boek maandelijks open. Ik merk dat ik door deze jaren heen, als vanzelf, me meer en meer af ben gaan stemmen op dit ritme. Dat brengt mij rust en flow. Tegenwoordig pak ik het erbij wanneer ik me opnieuw weer even wil laten inspireren door de beschrijving van de energie die op dat moment speelt. Het helpt me ook om met meer afstand naar mijn, door het ego gedreven, werkelijkheid te kijken, waardoor ik beter kan omgaan met al het zotte gedoe waar we als mensen steeds weer in belanden.
Het boek inspireert met adviezen en vragen voor het dagelijks leven: “wanneer het beter is om te wachten en wanneer het juist tijd is om eropuit te gaan.”
De tekst wordt begeleid door prachtige natuurfoto’s van Hapé Smeele.


